Poznański Dom Bretanii co jakiś czas zaprasza na koncerty do stolicy Wielkopolski prawdziwe perełki bretońskiej muzyki tradycyjnej. Nie inaczej będzie i tym razem, a że okazja znacząca - 25 Dni Bretanii - to i gwiazda wyjątkowa.
Hamon Martin Quintet, to zespół, który wyszedł od muzyki tradycyjnej, ale wykonując ją
naznaczyli ją indywidualnym doświadczeniem, artystycznymi i geograficznymi inspiracjami oraz nowoczesną aranżacją. Muzykę graną przez Hamon Martin Quintet cechuje ponadczasowa klasa i wirtuozeria. Członkowie kwintetu to muzyczne osobowości, znakomici improwizatorzy i prawdziwi znawcy muzyki tradycyjnej. Zespół tworzą: Jannick Martin – akordeon diatoniczny, Erwan Hamon – bombarda, flety, Mathieu Hamon – śpiew, Ronan Pellen – cytra i Erwan Volant – gitara basowa.
Tomek "Bretomek" Kowalczyk (nasza rozmowa z nim tutaj), pasjonat kultury bretońskiej, jej wielki i uznany nad Wisłą popularyzator, nauczyciel tańca, który od dwudziestu (sic!) lat organizuje w Polsce warsztaty tańca bretońskiego, prowadzi balfolki czy wskazuje organizatorom imprez lub sam zaprasza do Polski w ramach swojej działalności impresaryjnej ciekawych bretońskich wykonawców, na koncerty i potańcówki, tak rekomenduje Hamon Martin Quintet:
- W mojej klasyfikacji wszech czasów muzyki bretońskiej HMQ zajmuje miejsce w pierwszej trójce, jeżeli nie miejsce pierwsze. Nie znam drugiej takiej grupy, której członkowie są niczym dawni odkrywcy: wyruszają w muzyczną podróż głęboko osadzeni w swej tradycji, zakorzenieni w świecie, którym przesiąkli na wskroś, ku nowym, zaskakująco różnym i odległym światom. Tradycja śpiewacza Górnej Bretanii (gallo) i regionu wantejskiego (vannetais, południowowschodnia Bretania) niesiona poprzez krainy poetyckie (teksty Borisa Vian, Victora Hugo, Sylviana Girault, Merthe Vassalo), egzotyczne (Wyspa Reunion, wpływy dalekowschodnie) i współczesne (rock, jazz, muzyka improwizowana) to mieszanka wybuchowa, która nie pozostawia obojętnym. Wibrujący, donośny głos Mathieu Hamon hipnotyzuje, przyciąga, zaprasza do transowego zasłuchania albo zatracenia w tańcu. Flet i akordeon diatoniczny kolorują melodycznie ten muzyczny świat mistrzostwem eleganckiego bretońskiego stylu z jednej strony, z drugiej zaś oszałamiają improwizacjami przypominającymi orientalne, kręte wzory. Towarzyszą im gitara basowa i cytra, pulsujące w tle i nadające całości powtarzalny, rytm bijącego serca. Hamon Martin Quintet to muzyka wielowymiarowa i ponadczasowa.
Cały skład będzie można posłuchać, i jak zapowiadają organizatorzy 25 Dni Bretanii - Fundacja Poznań-Ille et Vilaine czyli Dom Bretanii - także przy ich muzyce potańczyć, już 23 listopada, w Poznaniu, podczas koncertu klubie Blue Note
Tydzień przed koncertem (17.11) odbędą się warsztaty tańców bretońskich dla początkujących i średniozaawansowanych prowadzone przez Martę Tomczak i Krzysztofa Rogulskiego ze stowarzyszenia Bal Folk Poznań. Dzień przed koncertem z kolei (22.11) Ronan Pellen wygłosi w Domu Bretanii w Poznaniu wykład o odrodzeniu tradycyjnej muzyki bretońskiej po II wojnie światowej.
Ci, którzy nie dotrą do Poznania na koncert kwintetu, będą mieli jeszcze okazję posłuchać muzyki bretońskiej na żywo, choć już w okrojonym składzie. Duo Hamon Martin wystąpi w sobotę - 24.11 - w Puszczykowie i w niedzielę - 25.11 - we Wrześni - wstęp na oba koncerty bezpłatny! A jak było na ich koncercie kilka lat temu, poczytajcie w relacji dla Folk24 Tomasza Bieli
Szczegółowy program tegorocznych Dni Bretanii oraz innych wydarzeń organizowanych przez Dom Bretanii znajdziecie tutaj
„Babice” to singiel zespołu Tołhaje, zapowiadający ich najnowszą płytę pt. „San. Historie pisane rzeką”. Album, którego inspiracją są m.in. pieśni z opracowań Oskara Kolberga, ukaże się z okazji 25-lecia działalności grupy, już za chwilę.
Pardes Festival to bogaty, interdyscyplinarny program wydarzeń przywołujących wielokulturowe bogactwo Lubelszczyzny, Polski i Europy. Zgodnie z koncepcją festiwalu wędrującego wydarzenia zaplanowano w Puławach, Kazimierzu Dolnym, Celejowie, Podgórzu i Wojciechowie.