Nieoczywistość muzyki Studium Instrumentów Etnicznych i brak możliwości dookreślenia jej w ramach jednego gatunku sprawiła, że grupa ta porusza się nie tylko po polskiej scenie folkowej, ale z ciekawością była przyjmowana także na jej obrzeżach czy wręcz w innych nurtach, powodując żywe dyskusje i przyciągając uwagę krytyków i dziennikarzy muzycznych. Cechą charakterystyczną zespołu są niezwykle emocjonalne koncerty, przeradzające się w psychodeliczne niemal spektakle oparte na lirycznych tekstach, improwizacji, współodczuwaniu i transie.
S.I.E. – „Laleczka”
https://www.youtube.com/watch?v=3ZAQjvdMsn8
Potwierdza ten opis także Maciej Szajkowski z Kapeli ze Wsi Warszawa pisząc:
– „Udało im się wymyślić coś nowego, o co we współczesnej muzyce trudno. Udało się stworzyć wspólnotę wokół dźwięku”.
W swej dziesięcioletniej historii Studium Instrumentów Etnicznych zaliczyło kilka spektakularnych sukcesów jak choćby koncert w – wtedy jeszcze kultowym – Studiu im. Agnieszki Osieckiej w radiowej Trójce – co było dane dotąd niewielu folkowcom. Sporym echem odbiła się też trasa „Folk Off Tour”, którą Studium zagrało wraz z zespołami R.U.T.A., Spięty, i Hańba!. Zespół realizował też wspólne projekty z jazzmanami – Henrykiem Gembalskim, Krzysztofem Majchrzakiem czy Włodkiem Kiniorskim; raperami – Duże Pe, Muflon; zagrali też koncert z wybitnym perkusistą Calvinem Westonem.
S.I.E. – „Moja Mina”
https://www.youtube.com/watch?v=bvekYKF58GU
Bardzo aktywni są też na niwie edukacji dzieci i młodzieży. Liczne warsztaty, spotkania, prezentacje dla najmłodszych zaowocowały utworzeniem dziecięcego składu – Małe S.I.E., które wydało też płytę pod tytułem „7 bajek”.
Małe S.I.E.:
https://www.youtube.com/watch?v=64Zh8bWf4Hw
Duże S.I.E. ma na koncie dwie płyty (o premierze pierwszej pisaliśmy tu: „Dźwięki z Świętokrzyskiego”), kilka nagród i setki koncertów na festiwalach, w filharmoniach, na scenach teatralnych, w tym m.in. na warszawskim „Skrzyżowaniu Kultur”, „Cieszanów Rock Festival” czy „Mikołajkach Folkowych” w Lublinie. Z kolei w ostatnich latach SIE można było usłyszeć na festiwalach psy-transowych takich jak Organic, Freak czy Dharma Festival, a również innych scenach muzyki alternatywnej – dwukrotnie odwiedzili gorzanowski Hultaj Festival i gdański Fląder. Mają też na koncie współorganizację własnego festiwalu muzyki etniczno-folkowej (pisaliśmy o tym tu: „Dołącz do stada” i tu: „Elektronicznie i ludowo”)
W międzyczasie zmieniła się załoga i charakter zespołu – z bębniarskiego kolektywu przeistoczył się w skład oparty częściowo na instrumentach harmonicznych, zachowując jednak swój niepowtarzalny, etniczny sznyt. Ze Studium wyrósł również nowy projekt – DYM (pisaliśmy o tym w: „STIFF poszedł z DYMem”), tworzący mistyczno-folkową muzykę nawiązującą w treści i przesłaniu do dziedzictwa dawnych mieszkańców ziem centralnej i południowej Polski (kultura przeworska).
DYM – „Wszystko się kończy”
https://www.youtube.com/watch?v=Ss0akaudyYU
Nie byłoby tego wszystkiego bez charyzmatycznego założyciela i ducha zespołu, „Człowieka Roku 2014 powiatu skarżyskiego”, muzyka wielu formacji (m.in. Stiff Staff, New Band Piotra Stefańskiego. To głównie jego pomysły, kontakty, aktywność stoi za całą działalnością zespołu, który w najbliższych planach ma nagranie nowej płyty – tym razem w formie koncertu live, która byłaby podsumowaniem kolejnego etapu twórczości.
Zespołowi i jego liderowi życzymy kolejnych dekad udanej działalności, a Was zachęcamy do śledzenia ich poczynań, bo z pewnością jeszcze czymś nas zaskoczą.