"8th" bardzo dobrze oddaje obecny charakter twórczości Shannon. Zespół wciąż bardzo mocno trzymając się motywów irlandzkich wyruszył w bardzo daleką podróż. W ich nowych nagraniach słychać dźwięki z przeróżnych stron świata.
Shannon po latach poszukiwań twórczych wrócił do swoich początków i wczesnych muzycznych inspiracji. Słychać tu prawdziwą Irlandię. Jest rytm, temat, melodyjność, akustyczne granie, ale jest coś jeszcze. Wywołujący mrowienie już w pierwszych sekundach płyty śpiew gardłowy Marcina Rumińskiego („Who“), lub bardzo klimatyczny w brzmieniu śpiew Marysi Rumińskiej (bardzo folkowo irlandzko, w pięknej balladzie „Dailly Growing“, czy amerykańsko w „Caleb Meyer“). Jest tu rytmika i brzmienie Orientu, ale i amerykańskiego bluegrassu. Jest jazz i rock. Jest klezmerka, jest wreszcie odniesienie do polskiej muzyki ludowej. Ósma płyta jest bowiem bardzo różnorodna, miesza i łączy gatunki, ale jest bardzo spójna zarazem. Klamrą spinającą jest oczywiście muzyka irlandzka. Mistrzowskie popisy instrumentalne m.in. skrzypiec, bodhranu, gitar, fletów, akordeonu, pokazują, że dla muzyków Shannon nie ma już żadnych barier. „8th” słucha się wspaniale i nie można się od niej oderwać.
Spis utworów:
- "Who" / "The Old Wedding Reel"
- "Cregs Pipes" / "The Mountain Road" / "Hogties Reel"
- "Sirius"
- "Eddie Kelly's" / "Jackson's" / "Tommy Peoples Reel"
- "Three Reels"
- "Daily Growing"
- "Cuilfhionn" / "Road to Michelstone"
- "Seven"
- "Caleb Meyer" / "The Teelin"
- "Dispute at the Crossroads" / "John Doherty's" / "Sidewaulk Reel"
- "As I Roved Out"
- "Sweet Rain" / "Son Ar Rost" / "The Donegal Las"
Nagrano w składzie:
- Marcin Rumiński - śpiew, tin i low whistle, mandolina, dudy szkockie, fujara postna
- Maria Rumińska - keyboard, melodyka, kości, śpiew
- Marcin Drabik - skrzypce
- Patrycja Napierała - bodhran, darabuka, tapan
- Szymon Białek - gitara akustyczna
- Jacek Fedkowicz - bas