Druga płyta w karierze wrocławskiej grupy, ale pierwsza studyjna. Repertuarowo muzyka tu prezentowana osadzona jest pomiędzy piosenką autorską – turystyczną i żeglarską, po odniesienia do folku i anglosaskiego folk-rocka.
Jan i Klan z Wrocławia to laureaci nagród wielu festiwali piosenki żeglarskiej, turystycznej i studenckiej. Pojawiają się wszędzie tam, gdzie chcą słuchać ich piosenek ale też śpiewać ich piosenki. A są to różne w charakterze i tematyce piosenki. Tak jak różne są muzyczne inspiracje muzyków. Trudno tu jednoznacznie określić nurt muzyczny, bo jak sami „Janoklanowcy” piszą: „poruszamy się między wieloma gatunkami muzycznymi, ostatecznie nie trafiając w żaden”. Ale najbliżej im po prostu do folku, pieśni drogi, opisującej i kontestującej otaczający nas świat, a że podróż raz toczy się wodą, a raz górskim szczytem czy miejską aleją, nic w tym dziwnego. I to na tej płycie wyraźnie słychać.
Znajdziemy więc tu i piosenki nostalgiczne (jak cudny „Blues dla Przyjaciela”) i żywiołowe („Karuzela” czy „Gonię wieloryba”), autorskie i inspirowane angielskim folkiem czy wręcz folk-rockiem lat 60./70. ubiegłego wieku (pięknie w klimacie przetłumaczona i jeszcze lepiej wykonana przez Annę Bujko pieśń „Dokąd płynie czas” – oryg. Sandy Denny „Who Knows Where The Times Goes?”. Bardzo folkowo zaaranżował zespół też „Pieśń dla Irlandii”, inny folksongcover – „Song for Ireland” autorstwa Phila i June Colclough. Nie brakuje też na płycie odniesień do pasji członków grupy Jan i Klan, czyli żeglarstwa: wspomniana „Gonić wieloryba” ale też „Waldek na Zawiasie”, zabawna opowieść dedykowana kapitanowi żaglowca „Zawisza Czarny” – Waldemarowi Mieczkowskiemu. Zwraca też uwagę jedna z piękniejszych piosenek o Wrocławiu – „Nocny tramwaj”.
W porównaniu do poprzedniej, koncertowej płyty, tu mamy zdecydowanie bogatsze brzmienie. W kolejnych utworach pojawiają się m.in. harmonijka ustna, gitara klasyczna, banjo, mandolina, trąbka, flet irlandzki, indyjskie harmonium czy organy Hammonda. Oczywiście, co za tym idzie sporo tu też gości.
Większość utworów (teksty/tłumaczenia i muzyka) jest autorstwa Janusza Bujki. Nagrania realizowano w UNIQ Studio we Wrocławiu. Mix i mastering to dzieło Mariusza Wilke (Studio 33) a piękną okładkę zaprojektowała Magdalena Wosik. Płyta miała premierę 25.11.2022 r.
Spis utworów:
- „Jak dobrze razem mieć niedobrze”
- „Gonię wieloryba”
- „Ballada o Krawcu”
- „Kto wie dokąd płynie czas”
- „Kołysanka o Nocnym Morzu”
- „Blues dla Przyjaciela”
- „Pieśń dla Irlandii”
- „Nocny tramwaj”
- „Krople światła”
- „Karuzela”
- „Waldek na Zawiasie”
- „Jak dobrze razem mieć niedobrze” (bonus track)
Nagrano w składzie:
- Anna Bujko – śpiew, melodyka, dzwonki, harmonium
- Julita Gacparska – śpiew
- Janusz Bujko – śpiew, gitara akustyczna
- Andrzej Kalus – gitara basowa
- Rafał Zieliński – charango, gitary, perkusjonalia
- Grzegorz Siwicki – cajon, perkusjonalia
Muzycy gościnni:
- Marcin Starnawski – gitary, harmonijka ustna
- Radosław Jędraś – perkusja
- Michał „Misiek” Karczewski – banjo
- Adam Lepka – trąbka
- Pavel Sarakaletau – low whistle
- Kamil Piotr Piotrowski – mandolina
oraz
- Teresa i Marcin Branowscy, Aga Kalinowska, Basia „Buba” Misiewicz, Renia Węgrzyn – śpiew w bonusowym „Jak dobrze razem mieć niedobrze”