Kilkanaście miesięcy po debiucie, projekt R.U.T.A. znów wydaje płytę. Znów tematem wiodącym są losy chłopów, uciskanych przez panów, cierpiących, skarżących się ale i buntujących się, tym razem jednak na Wschodzie.
Płyta "Na Uschod" projektu R.U.T.A., podobnie jak poprzednia wykorzystuje teskty chłopskie, ludowe. Tym razem jednak bunt rozlewa się nie tylko po Rzeczpospolitej ale i Białorusi, Rosji i Ukrainy. To sprawia, że "Na Uschod" staje się kontynuacją "GORE..."
Na początku żarty muzyczne z Lachów, jak nazywano polskich panów na naszych wschodnich rubieżach. Kolejno pojawiają się potem takie utwory jak m.in. "Sadoma", białoruska litania z 1869 roku w przekładzie Igora Znyka i Jacka Podsiadło (autora wspaniałej, ponad stustronicowej książeczki do płyty), ukraińska pijacka pieśń "Drobna drabnica", zaśpiewany a cappella "Sonce" czy robiący chyba największe wrażenie, promowany pierwszym teledyskiem, "Ius Primae Noctis - Prawo pierwszej nocy". Najdłuższy na płycie, bo ponad trzynastominutowy jest utwór "Żnijcie, żeńcy!", który składa się z trzech różnych utworów: tytułowego oraz następujących po nim pieśni "A wże rokiw dwisti" zrealizowanej w 2011 roku z członkami grupy Hulajhorod oraz "Elengedem".
Płyta pod każdym względem przewyższa poprzedniczkę, brzmieniem, różnorodnością i przede wszystkim partiami wokalnymi. Nowymi gośćmi, w porównaniu z "GORE" są tutaj: Nasta Niakrasava, bardzo utalentowana i naturalna w śpiewie piosenkarka ludowa z Białorusi, tradycyjny chór z Ukrainy Hulajhorod oraz węgierskie szamanki z HaLuna Music Group.
Ich udział nadał płycie czytelniejszego, folkowego charakteru, a muzce różnorodności, płynności. Ciekawym jest też fakt, iż polscy wykonawcy śpiewają część pieśni po białorusku.
Spis utworów:
- "Na Uschod"
- "Sadoma"
- "Batracka dola"
- "Drobna drabnica"
- "Mama - Anarchija"
- "Sonce"
- "Oj, niech przyjdzie deszcz"
- "Oj, Wasylu, Wasylu"
- "Pan nas męczył"
- "Kto u pana nie służył, biedy jeszcze nie użył"
- "Ius primae noctis - Prawo pierwszej nocy"
- "HulajPole!"
- "Żnijcie żeńcy!"
Nagrano w składzie:
- Paweł "Guma" Gumola - głos
- Robert "Robal" Matera - głos, bass
- Kamil Rogiński - saz, kosmonolith, bęben szamański, djembe, głos
- Nasta Niakrasava - głos
- Sylwia Świątkowska - skrzypce, fidel płocka
- Aga Sroczyńska - viola d'amore, głos
- Jolanta Kossakowska - fidel płocka, suka biłgorajska, głos
- Tomasz Waldowski - baraban, werbel, blachy
- Konrad Rogiński - klarnet basowy, saksofon sopranowy/tenorowy
- Rafał Osmolak - saz, głos
- Łukasz Borowiecki - kontrabas
- Maciej Szajkowski - buzdygan, bęben obręczowy, blachy, instrumenty perkusyjne
- Jacek Podsiadło - głos
- Mateusz Dobrowolski - głos
- Michał Stawarz - głos
- Igor Znyk - głos
Muzycy gościnni:
- Hulajhorod (Iryna Baramba, Anastasiia Filatova, Sergii Postolnikov, Oleksandr Vovk, Severyn Danyleiko) - głos
- HC Warsaw Crew Chamski Chór (m.in. Urszula Iwińska, Anna Mamińska, Renia Dziurawiec, Dagmara Szajkowska, Julian Damentko
- R.U.T.A. Kids (Zuzanna Dziurawiec, Zoja Konador, Oskar Osmolak, Mikołaj Szajkowski, Kosma Mamiński, Kamil Anaszko, Mikołaj Dąbrowski, Maximilian Sky) - głos
- Sebastian Wielądek - suona