Debiut zespołu Pchełki to płyta trudna do zaklasyfikowania, odwołująca się do tradycji, jednocześnie na wskroś autorska i nowoczesna. To album z pogranicza, którego inspiracje malowniczo zakręcają jak Wisła płynąca w okolicach Ciechocinka.
Na płycie znajdziemy tylko 8 utworów, ale wielość inspiracji różnymi gatunkami muzycznymi jest niespotykana. Słychać tu i alternatywę z psychodelią włącznie, rock po cięższe brzmienia, folk, etno, jazz, elektronikę, pop, muzykę klubową, elementy reggae, a nawet muzyki dawnej. Teksty czasem odwołują się do kultury ludowej - "Wianki", "Krystynka", ale w większości są autorskie, próbujące łączyć to, co dawne, ze współczesnością - jak np. w "Miksują dziewki". Wokal inspirowany jest przyśpiewkami zza drugiej strony rzeki, ale tylko w niektórych utworach.
Mimo różnorodności, całość jest przemyślana i bardzo wysmakowana, a kompozycje melodyjne i przestrzenne. Długość utworów i zmienność rytmu czasem przywodzi na myśl suity rocka progresywnego albo muzykę filmową, teatralną, w której każdy utwór opowiada osobną historię. Porównania te nie są przesadzone, ponieważ na debiutanckim krążku znalazły się piosenki z pierwszej EPki z 2008 r. oraz te powstałe do spektaklu "Knock on Unpainted Wood" teatru Mute Comp z Danii, z którym zespół współpracuje od 2010 roku.
Pchełki nie śpieszą się z dźwiękami, na płycie nuty płyną czasem transowo i leniwie, a czasem przyśpieszają na złamanie karku, by wyrazić żywsze emocje. Zespół nie boi się też długich fragmentów instrumentalnych. Podstawowy skład to trio, ale do nagrania krążka muzycy zaprosili kilku gości, co znacznie poszerzyło możliwości brzmieniowe.
To pierwszy album wcielający w życie ideę "hopsiupu", czyli gatunku muzycznego, stworzonego "w sercu Kujaw, na pograniczu wrzosowisk, bagien, lasów, poligonu wojskowego, kopalni piasku i zakładu metalowego"- jak piszą o sobie członkowie zespołu, silnie związani z rodzinnym miastem - Aleksandrowem Kujawskim. Płyta jest podsumowaniem pewnego etapu w historii zespołu (od powstania grupy w 2008 roku). To bardzo ciekawy i współczesny materiał, skierowany do osób otwartych na nowe odczytanie inspiracji płynących z kultury ludowej i etnicznej.
Spis utworów:
- "Miksują dziewki"
- "Wianki"
- "Uciekaj"
- "Fado"
- "Krystynka"
- "Osty"
- "Pekin"
- "Wołaj"
Nagrano w składzie:
- Marta Rogalska – śpiew, flet
- Paweł Rychert – klawisze, elektronika, gitara
- Krzysztof Rogalski – bas
Muzycy gościnni:
- Kuba Satruszkiewicz – perkusja
- Inge Breistein – saksofon
- Chmielix – scratch
- Sebastian Pikula– gitara