Kobiecość jest pieśnią, wielogłosową, z wnętrza ziemi, z początków świata. Tak prastarą jak kamienie, tak prastarą jak puszcze, tak prastarą jak pierwszy dźwięk, pierwsza wibracja. Kobiecość jest wolnością. Kobiecość jest głosem natury.
To już kolejna płyta zespołu Laboratorium Pieśni. Pierwszą była „Rosna", potem w mniejszych składach dziewczyny nagrały „Puste noce" – płytę z pieśniami pogrzebowymi oraz „Sound Meditation" – pieśni tradycyjne w odsłonie relaksacyjnej.
Ta to powrót do doświadczeń z poprzednich nagrań, ale tu zespół o wiele więcej dodał od siebie. To już nie li tylko wielogłosowe interpretacje pieśni tradycyjnych, tu jest więcej zabawy z aranżacją i improwizacją, jest miejsce na pracę z różnymi technikami śpiewu, na mieszanie form i nastrojów. Na płycie znalazło się dziesięć utworów, ale niech Was to nie zmyli, bo to wcale nie mało. Utwory są bardzo rozbudowane, a płyta w sumie zawiera niemal 70 minut muzyki!
Już od pierwszego utworu „Biaroza” można zauważyć ile dziewczyny dały temu utworowi od siebie. Ta tradycyjna pieśń z Białorusi trwa w interpretacji Laboratorium Pieśni ponad dziesięć minut. Zabawa głosami, harmonią, to tylko przedsmak tego co słychać dalej, bo nie inaczej jest z pozostałymi pieśniami, głównie z obszaru słowiańszczyzny, ale nie tylko, bo jest też jeden rodzynek, a właściwie dwa, bo „Xori/Passa”, gdyż o tym utworze mowa, to tak naprawdę połączone dwie pieśni, z zupełnie innych regionów Europy – to tradycyjne motywy ludowe: baskijski i oksytański.
Brzmienie, aranżacje, pomysły i ciągła zabawa muzyką pokazują tu kunszt zespołu. W pełni zasłużyły na swoją nazwę, w pełni oddaje ona też ich podejście do śpiewania. Muzyka Laboratorium Pieśni to nurtujący, wibrujący, transowy śpiew, który ma słuchacza otworzyć, ma poruszyć, ma porwać do tańca lub wprowadzić w trans, który wyzwoli jego duszę – jak mówią o swojej muzyce dziewczyny.
Spis utworów:
- „Biaroza”
- „Izgrela mi”
- „Oj palya”
- „Karanfilče devojče”
- „Carkoŭka”
- „Dilmano dilbero”
- „Jana Turčin”
- „Rana na Ivana”
- „Xori/Passa”
- „Rasti”
Nagrano w składzie:
- Alina Jurczyszyn – śpiew, bęben szamański, instrumenty perkusyjne
- Kamila Bigus – śpiew, bęben szamański, skrzypce, rebab turecki
- Lila Schally-Kacprzak – śpiew, bęben szamański
- Magda Jurczyszyn – śpiew, tamburyn
- Iwona Bajger – śpiew, shruti box
- Alina Klebba – śpiew, instrumenty perkusyjne
- Karolina Stawiszyńska – śpiew