Szplin to solowy album Eweliny Grygier, flecistki znanej z takich formacji, jak Danar czy Usłyszeć Taniec. Autorskie kompozycje inspirowane muzyką tradycyjną łączą akustyczne brzmienia z ethnojazzową improwizacją.
Debiut płytowy niemal autorskiego materiału (za wyjątkiem: „Fisela Jig” E. Grygier, P. Betley, „Blue Jig” W. Bartczak, „Hasziwa habajta” J. Kłoczko, „Trip to Pakistan” N. Kenny, „Dans De L'ours” mel. trad.), mocno osadzonego w muzyce tradycyjnej, bardzo udany. Żywioł, energia, zaduma i nostalgia czyli wszystko to, czego w muzyce etnicznej, ludowej, folkowej doświadczamy. Płyta jest dojrzała, jest pełna, jest wyważona i dokładnie oddaje to, czym od ponad 15 lat w muzyce zajmuje się autorka – Ewelina Grygier.
Nie bez znaczenia, obok doboru inspiracji do kompozycji (mamy tu odniesienia i do muzyki i kultury irlandzkiej, bretońskiej, muzyki dawnej, ale też folkloru regionu Indii i Pakistanu) jest dobór muzyków. Wszyscy się doskonale znają, wszyscy dobrze znani miłośnikom folkowych nut, wszyscy o nadprzeciętnych umiejętnościach. To wszystko słychać na tej płycie, radość ze wspólnego grania, wysokie umiejętności, osłuchanie i głębokie zanurzenie się w melodiach i rytmach innych kultur i wreszcie świeżość. Tak właśnie wygląda folk, inspirując się dawnymi nutami, technikami, melodiami i piosenkami, wnosi jednak do utworów coś nowego, aktualnego. Czasem jest to wrażliwość artysty, czasem jego doświadczenia, czasem jedno i drugie, tak jak na „Szplinie”.
I z pewnością Ewelina Grygier nie jawi się dzięki tej płycie, jako ten tytułowy ktoś, komu „amba odbija”, dlatego „ma szplina”, „szplinuje”. Nie. Ta muzyka pokazuje, że jest dojrzałą, świadomą siebie i swej muzyki artystką, która wreszcie zdecydowała się tę dojrzałość i świadomość objawić światu. I dobrze.
Spis utworów:
- „Fisela Jig” / „Lockenhaus no 1”
- „Midnight Tune” / „Sen Waldemara”
- „Szplin ”(„Zimowy dzik Jig” / „Ton simple plinn”)
- „Liesinger Waltz”
- „Night Train” / „VPE Reel” (Vita Pulchra Est)
- „Hasziwa habajta” („The Homecoming”)
- „Blue Jig” / „Trip to Pakistan”
- „Szczurołap z Hameln (1)”
- „Szczurołap z Hameln (2)”
- „Loar”
- „Azulejos / Shakti Reel”
- „Dans De L'ours” (bonus track)
Nagrano w składzie:
- Ewelina Grygier – drewniany flet poprzeczny (D, Es), flażolet (D), kalimby
- oraz
- Jan Kłoczko – gitara, kontrabas, buzuki, fortepian, aranżacje
- Wiktor Bartczak – banjo, mandolina
- Patrycja Betley – bęben obręczowy, instr. perkusyjne
- Tomasz Biela – gitara elektryczna
- Wojtek Braszak – saksofon tenorowy
- Paul Dangl – skrzypce
- Patryk Hołoga – bodhrán, bongosy, cajón, djembe, udu, instr. perkusyjne
- Maja Kłoczko – kornet
- Wiosna Kłoczko – tuba
- Damian Marat – trąbka
- Małgorzata Mycek – wokaliza
- Zespół Flażoletowy „Cornelia” w składzie: Łukasz Bobiński, Wojciech Brzustowski, Justyna Brzustowska, Jan Kociszewski, Maja Kunkowska, Zuzanna Mateńczuk, Tymoteusz Piechowiak, Eryk Ryński, Hanna Solecka, Marta Szabelska, Wiktoria Wielanek.