Magia połączeń europejsko-orientalnych w muzyce dawnej Bałkanów nie ma sobie równej. "Bazaar doi" jest muzyczną podróżą w czasie i przestrzeni, a jednocześnie idealnie wyważoną proporcją między historyczną rekonstrukcją i świeżym spojrzeniem na muzykę.
"Bazar II" to muzyczna podróż wgłąb czasu. Trei Parale pieczołowicie odtwarzają to, co w kronikach zapisane, wydobywając z mroków zapomnienia tradycyjną, XIX-wieczną muzykę Bałkanów - a w szczególności tą z terenów dzisiejszej Rumunii. Ta, leżąca na granicy muzycznych światów płyta w swej muzyce tradycyjnej ma wyraźnie zaznaczone spojrzenie i na muzykę szeroko rozumianego Zachodu jak i Wschodu. Stąd i wiele orientalnych, cygańskich i żydowskich cytatów i nietypowych rytmów. Powraca duch wiosek i miasteczek dawnej Mołdawii, Transylwanii, Bucoviny, Banatu, Wołoszczyzny, Oltenii - a także miejskich klimatów Bukaresztu i okolic, łącznie z jego wielokulturowością. Trei Parale oddali na tej płycie hołd m.in. pieśniarzowi Barbu Lăutaru z Iasi, Dimitrie Vulpian'owi (odpowiednik naszego Oskara Kolberga), cymbalistom z regionu Tulcea.
Są tu także początki... manele, w wydaniu pierwotnym i ludowym. Album ten także zdecydowanie rozszerza nasze rodzime spojrzenie na muzykę tradycyjną Europy Środkowej. To trochę inna nuta niż mazurki i oberki.
Spis utworów:
- "Cântezul lui Barbu Lăutaru"
- " Cum dai lele laptele şi Brăileanca"
- "Geamparaua de la Dăeni"
- "Când toca la Radu Vodă"
- "Două dansuri munteneşti"
- "Nu mă pedepsi stăpână"
- "Pe mine ce m-a mancat"
- "Decât ruda şi vecinu' "
- "Maneaua turceasca de la Clejani"
- "Grele chinuri m-a cuprins, Hora lui Zlotea şi Aolică ce văzui"
- "De când s-a dus neica-n cale"
- "Cantecul evreiesc al lui Berucai"
- "Ma yofus (Cântec evreiesc)"
- "Bate-o Sfântu' de lupoaie"
Nagrano w składzie:
- Florin Iordan - śpiew, kobza, tampura, saz, flety, podewójne basy
- Daniel Pop - śpiew, flety
- Beatrice Iordan - kobza
- Dinu Petrescu - instrumenty perkusyjne
Gościnnie: